DNS چیست؟

منظور DNS یا دی ان اس چیست؟ و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید

مطالبی که خواهید خواند

یکی از رایج ترین سوالاتی که معمولا کاربران اینترنت از خود می پرسند در مورد DNS است. DNS چیست؟ چگونه کار می کند؟ آیا آی پی آدرس مهم است؟

DNS چیست؟

DNS (سیستم نام دامنه) سیستمی است که برای ترسیم نام دامنه استفاده می شود. این شامل مواردی که ساختار آن ها خیلی ساده است مانند site.com یا مواردی که پیچیده تر هستند مانند آی پی آدرس ها(192.168.0.1).

DNS

به طور خلاصه، DNS مانند DNA (ساختار ژنتیکی) وب سایت شما است، شامل اطلاعاتی است که می تواند شما و دستگاه شما را در سراسر اینترنت در جهانی شناسایی کند.

DNS من کجا نگهداری می شود؟

تمام رکوردهای DNS در یک “منطقه DNS” وجود دارند، چیزی که هر دامنه دارد. یک فایل منطقه DNS یک فایل متنی ساده است که همه رکوردهای DNS را برای دامنه شما میزبانی می کند، که به رایانه های دیگر در سراسر اینترنت اجازه می دهد بدانند آدرس دامنه چیست و دامنه شما باید کجا برود.

منطقه DNS بر روی نوع خاصی از سرور میزبانی می شود که نیم سرور (Nameserver) نامیده می شود. این نیم سرور در یک رکورد دیگر به نام رکوردهای Nameserver (NS) نگهداری می شود.

انواع مهم رکورد DNS

  1. A (آدرس) – این یک دامنه را به یک آدرس IP نگاشت می کند.
  2. MX (Email Exchange) – این به وب می گوید که کدام سرور ایمیل مسئول مدیریت تحویل ایمیل برای دامنه داده شده است.
  3. CNAME (نام متعارف) – این یک فرمت رکورد شناخته شده است. به عنوان مثال، www.website.com ممکن است یک CNAME از website.com باشد، به طوری که www.website.com به رکورد A مشابه website.com نگاشت شود.
  4. TXT (متن) – اینها اغلب برای میزبانی اطلاعات اضافی در مورد یک دامنه، مانند ارسال کنندگان ایمیل مجاز به آنها (به شکل رکورد SPF) یا برای تأیید مالکیت دامنه برای سرویس هایی همچون گوگل، مایکروسافت و… استفاده می شود.

DNS برای عملکرد وب سایت ها و ایمیل و اغلب موارد دیگر مانند تلفن های VoIP (تماس صوتی از طریق IP) کاملاً حیاتی است.

همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله “چرا http امن نیست ؟ https یا https” را هم برای افزایش دانش فنی خود درباره امنیت سایت حتما مطالعه کنید.

اگر با سایت ها سر و کار دارید یا میخواهید برای شرکت خود سایتی طراحی کنید، بهتر است با مفهوم DNS آشنا شوید تا در زمانی که با سایت خود سر و کار دارید سردرگم نشوید. البته در صورتی که طراحی و ساخت سایت شرکت یا کسب و کار شما توسط تیم متخصصان بیاند وب انجام می شود لازم نیست نگران فهمیدن این موارد باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات پر‌بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *